Dužnost i čast Sempai-ja

Pred mnogo godina Sensei-ja Ichikawa-u su zamolili da definira pravi duh sempai-ja. Gotovo bez stanke, učitelj je odgovorio jednim izrazom: “shinken shobu” – što bi se prevelo kao “do smrti” ili “borba do smrti”. Koliko god dvosmisleno zvučao ovaj odgovor u drugim kulturama, značenje je izravno u kontekstu duha Budo-a. Shinken shobu je duh apsolutne predanosti vještini, osjećaj discipline i truda. U slučaju sempai-a, također zahtijeva pomaganje drugima.

Službena struktura dojo-a traži sustav sempai-kohai. Pojam “sempai” se prevodi kao stariji učenik, ali može se definirati kao čast, dužnost, i dobra sreća.

Sempai-ja se ne odabire samo na temelju upisa na trening, već i prema predanosti, poštovanju i revnosti u treniranju, kao i njegovoj želji da pomogne drugima da napreduju, i prema podršci dojo-u. Očita je čast biti izabran, ali s time dolazi i velika odgovornost. Sempai-jev trening zahtijeva viši stupanj znanja i razumijevanja tehnike te ispravan pristup, kao i poštivanje pravilnog ponašanja, u i izvan dojo-a. To je najbliže onome što je treniranje kao uchi-deshi.

Malo je učenika odabrano, ali oni koji prihvate taj izazov i koji su u stanju mjeriti se sa zahtjevima pristupa, duha i tehnike kasnije će postati fukushidoin (pomoćni instruktor) a zatim shidoin (instruktor). Kao sempai-ji, oni su prvi koji dolaze i zadnji koji odlaze, vode zagrijavanje prije dolaska učitelja, i zagrijavaju grupu za naklon Sensei-ju ili bilo kojem časnom gostu. Također, pomno paze na izvedbu mlađih učenika i raduju se kada mogu ispraviti bilo kakve pogreške, u tehnici ili pristupu, iako nikada na grub način.

Sempai određuje kada će se čistiti dojo, pazi na potrebe Sensei-ja i uzima si vremena da savjetuje kohai-je o pravilnim načinima i pravilnim tehnikama, prema učiteljevom savjetu. Da bismo jednoga dana vodili, moramo prvo naučiti služiti. Što je najvažnije, sempai-ji su kičma dojo-a, ali isto tako postaju njegov predstavnik izvan njegovih zidova. Ono što si dozvole činiti odrazit će se na čast vještine koju uče i na dojo koji pohađaju. Pečat koji se pojavljuje na njihovim svjedodžbama i diplomama i koji ih identificira kao sempai-je ne uvećava samo čast njihovom rangu, već glasno govori o njihovoj snazi i vjernosti.

Na škole koje podučavaju kakutogi ova se definicija tek površno odnosi. Nažalost, te škole dozvoljavaju aroganciju i loše ponašanje, i toleriraju druge loše stavove koji su proturječni etici koju podučavaju naši učitelji. Naša politika nije takva.

“Oni koji se druže s lopovima znajući to, dozvoljavaju krađu. Čak i ako se nikada ne pridružuju njihovom zlom činu, nisu stoga manje krivi.” Kažu stari svitci, a to se odnosi i na naš osjećaj časti.

Tražiti bolji život ispravljajući svoje ponašanje jest cilj svakog istinskog Budoka-e. Tri puta više mora biti sempai-ju prioritet da odluči danas a ne da odgađa za sutra. Sudbina je izlika kukavica koji nisu u stanju suočiti se sa samima sobom i s okolnostima na prikladan način.

Pomaganje u podučavanju i savjetovanje kohai-ja nije nimalo lak zadatak. Mnogi nisu voljni slušati. Neki tvrde da njima treba samo djelić vašeg podučavanja jer oni već znaju “pravi put”. Nije slučajno da upravo ti imaju veće poteškoće. Što je veća arogancija (tj. gluhe uši), manja je prava vrijednost (tj. vrijednosti), i to je teži posao. Međutim, s druge strane, tim je veće zadovoljstvo kada se duh oplemeni.

U stara vremena bila je velika čast biti uchi-deshi. Najbolji učitelji su bili i stvaraju se u takvim okolnostima. Biti sempai je vrlo blizu tome, uz dodatne poteškoće pogrešnih zavodljivosti koje određene okoline mogu pružati, no čak i u takvim uvjetima, naša bitka je tim više vrijedna jer je mnogo teže. Tek nekolicina muškaraca i vrlo malo žena kročilo je tim putem, i sa zadovoljstvom im izražavamo dobrodošlicu u naš Rengokai. Izazov ostaje onima s dovoljno duha da ga prihvate.

Uvjeti su jednostavni: doličnost, predanost, upornost, poniznost i čast, te hrabrost da ostaneš u njima, pod svaku cijenu. Otuda i točna definicija pravog duha Sempai-ja.

“Autorska prava na izvorne članke 1996 – 2011 Fujiyama Dojo. Sva prava pridržana. Objavljeno uz odobrenje. Prevela Željka Žmire. Engleski izvornik možete pronaći na www.daitoryu.ca”. Kopiranje nije dozvoljeno.