KALARI SHAKTI – UMJETNOST POKRETA – KALARIPPAYATU

Moje putovanje…

Tišina u Kalari prostoru za vježbanje. Polagano ulazim u prostor, dotičem crveni glineni pod i onda svoje srce kao znak poštovanja. Glas mog učitelja odzvanja u mom umu. „ Kada uđeš u Kalari, ostavi sve iza sebe“. Dolazim do Puttara, glavnog oltara kako bi se naklonila, usredotočila i predala se s ljubavlju i poštovanjem.

Nekoliko učenika i moj učitelj vježbaju, gledam ih, vitlaju, prebacuju noge u pripremnom slijedu skladnih udaraca. Kalari odiše skromnošću. Moraš biti usredotočen s učiteljem tijekom izvođenja pokreta dok se vaši štapovi susreću u neprekidnom glatkom skladu. Dok se krećemo u tišini u ovom svetom mjestu i dok vježbamo Kalarippayatu osjeća se neizrečenost dijeljenja, prekinuto povremenim korekcijama lirskim jezikom Malayam-a. Znoj se cijedi s naših nauljenih tijela kako počinjemo osjećati unutarnju i vanjsku transformaciju. Iako se susrećemo sa zidom drevnog oružja- štapovi, mačevi, palice, kundaci, toljage i oklopi, osjeća se okruženje unutarnje snage, poštovanja i balansa za sve, od početnika to naprednih vježbača, praktikanata. Svi održavaju Shakti ovog svetog prostora u utjelovljenju shariram bhavan –unutarnje energije Kalari.

Kalari je ime svetog hrama i skraćenica za Kalarippayatu- jednu od najstarijih Indijskih borilačkih vještina. Kalarippayatu (kah-lah-ree-pay-yah-too) se smatra borilačkom vještinom zbog upotrebe oružja i podučava se već tisućama godina u Keralu, Indiji koje podrijetlo ima u Pramasuri- božanskom vođi od kojeg potječe 21 Kalari učitelj, čak i Drona iz mitske Mahabharate.

Kalari doslovno znači „mjesto učenja“. U Malayamskoj kulturi, mjesto učenja Kathakali plesa je Kathakali Kalari. Kalarippayatu je „ mjesto ppayatu“ tj. mjesto osobnog pročišćenja kroz postupne faze učenja.

Tradicionalno Kalarippayatu je služio kao temeljni, osnovni trening za svakoga u selu, mladići i djevojke su trenirali Kalari ne kao borilačku vještinu, već kao meyyabhayasam ili kao „umjetnost pokreta“

Prije jedanaest godina Gurukkal Govindakutty Nayar me inicirao, jednu od malobrojnih žena , studenticu iz Amerike, u ovu živuću tradiciju umjetnosti pokreta na CVN Kalari -jednoj od osnovnih škola Kalarippayatu-a. On je preminuo prije šest godina. Sada, njegov sin Sathyan Narayan je živući predstavnik svih prošlih Kalari gurua u toj lozi.

Sathyan je nositelj loze, kao i nositelj znanja o iscjeljivanju koje svoje korijene ima u masaži, marmi (važan dio anatomije i odražavaju ključne fiziološke i psihološke procese koji se odvijaju unutar njih, Marme su važni centri vitalne energije i preko njih možemo kontrolirati tok vitalne energije, a time i osjetilne i motoričke organe i cijelo ustrojstvo tijela i duha) i Ayurvedi. Tjedno prima preko 30 pacijenata i živi s obitelji u Kalari kompleksu. Moj drugi bliski učitelj, Rajashekaran Nair radi kao vladin zaposlenik danju i Kalari Guru kroz jutra. Tradicionalno oni su vrlo učeni, kozmopolitski, poučavali su i putovali po svijetu i predstavljali kulturu Kerala posvuda: u kazalištu- Peter Brook u Francuskoj, filmu Jackie Chan-a u Shangahai-u te u Njemačkoj, Ujedinjenom Kraljevstvu i SAD-u. U Kalari su ušli kao tinejdžeri.

Prvi put sam se susrela s Kalarippayatu kao brucošica na UCLA –u kroz program svjetske umjetnosti i kulture. Gostujući profesor Philip Zarilli je držao radionicu na temu „ When the Body Becomes All Eyes“ koja se temelji na njegovoj knjizi koju od srca preporučam. Bila sam inspirirana moći i fluidnosti pokreta i prije nego sam postala inicirana.

Hodočašće u Kalari

Thiruvanathapuram, glavni grad Kerala, nalazi se sat i pol vožnje sjeverno na južnom vrhu Indije i obilježen je po Kannya Kumari hramu sačinjenog od dijelova tijela Božice. Kerala je Shakti Peeths-jedan od 52 hramova sačinjena od dijelova tijela Božice. Kerala je država božice Shakti s puno hramova posvećenih Devi (božica majka) i esenciji zemlje kao i energiji ljudi. Iz zraka se vide kokosova stabla. Jedina zgrada koja se vidi kroz drveća je krov poznatog Padmanabhaswamy hrama.

Bez obzira na doba dana ili noći ili na jet- lag kojeg osjećam uvijek sam spremna na svoje ranojutarnje hodočašće u Kalari. Moje stanice oživljavaju kako se masiram sezamovim uljem prije odijevanja kao što bi i da se odijevam za sat Indijskog plesa u Yoga odjeću – Indijsku kurtu. Muškarci odijevaju tradicionalnu lunghi cloth (tkanina duga 2 m, široka 80 cm, oko pasa, dio zavezan u čvor do koljena ili do stopala, izgleda kao suknja).

Putujući kroz selo u 6 sati ujutro vidljiv je dnevni ritual života u Keralu. Ljudi metu ulaze svojih domova i radnji ili ulaze u mnogobrojne hramove. Prvo jutarnje stajalište je kupovina cvjetnih vijenaca koje ću položiti na sliku svog učitelja Gurukkal Govindankutty Nayara na oltaru.

Nakon prolaska kroz vrata utvrde kroz vrevu centra Thiruvananthapuram-a, nazire se zgrada CVN Kalari-a. S desne strane se nalaze stepenice koje vode na balkon s kojeg ne inicirani mogu promatrati ili snimati vježbanje. S lijeve strane se nalazi klinika, vrlo užurbana tijekom dana u koju dolaze ljudi svih dobnih skupina na tretmane zbog raznih muskulatornih problema.

Ulazak u Kalari – Moć ritualnog prostora

Dok mi bosa stopala dotiču glineni pod Kalari-a, osjećam podrhtavanje Bhumi Shakti, pulsirajuće energije zemlje. Zamisli si da otvaraš vrata prostora u kojem vježbaš i nailaziš, ne na drveni pod već na sirovu zemlju i oltare smještene u svim uglovima po svetom geometrijskom redu.

Ulazimo ritualno u prostor s poštovanjem i naklonom okrenuti prema istoku s pauzom na desnoj nozi, zatim desna ruka dotiče pod- zemlju. Čini se kao uobičajen znak poštovanja, ova gesta također može potaknuti moćnu promjenu u svijesti. Spontano sam uronila u molitvu kroz ovaj proces. Kada vježbam Kalari kod kuće,bez obzira gdje se nalazim u svijetu, vizualiziram energiju ovog svetog mjesta i dodirujem zemlju (tlo) na isti način i kad god je moguće okrenem se prema istoku. Stvoriti neko ritualno mjesto je moćan način kako možemo prikupiti energiju sadržavajući neke znamenitosti s hodočašća kao što je Devi hram Kamakhya ili Samadhi Ramana Maharishi-a.

Shiva- Shakti, Nagabhagavati i Durga oružja

Nakon dodirivanja i odavanja počasti zemlji slijedeći ritual uključuje povezivanje s oltarima. Molim se ispred „Puttara-u“– oltar sa sedam kamenih stepenica u središtu svih Kalari-a obasjan svjetlošću uljne lampe. Njegovo mjesto je u jugozapadnom dijelu prema Vastu Shastra principima- sveti raspored u prostoru u svim Kalari hramovima. Ispred oltara koji simbolizira ujedinjenje Shiva i Shakti, Bhairava i Bhairavi, gurui odaju svoje poštovanje cvijećem i mantrama i tu se učenici mole prije vježbanja. Obilazimo, odajemo počast svim oltarima dodirivajući njihovo dno desnom rukom. Prsti nam dodiruju kamen Naga (zmija). Kao što kaže Raja Nair, „Nagabhagavati je zmijolika božica koja se obavija oko tijela Shive i zaštitnica je zemlje“. Također odajemo počast i Ganapati (onome koji uklanja prepreke), Guru Pitham-u (mjesto svih Gurua), koji se brine o Kalari oružju i velikim božanskim slikama Sraswati, Mahalakshmi i Durga. Durga, božica rata sa svojih deset ruku drži osam oružja svijesti nalazi i se u središnjem dijelu Kalari-a.

Zadnja tri dana jesenskog festivala božice Navaratri uključuje ritualno štovanje svih oružja. Kroz godinu i prije svakog vježbanja, praktikanti, vježbači dodiruju sva oružja poštujući ih kao svete instrumente. Ovi rituali su dio dnevnih događanja u Kalari-u koji kao živi hram kroz drevnu praksu i lozu Gurukkal-a i u kojem vježbači stvaraju svoju životnu energiju u prostoru i na oltarima kroz molitvu. Nakon ovog kratkog i snažnog rituala, koji uključuje i pozdravljanje učitelja s puno poštovanja počinje utjelovljeno vježbanje Kalarippayatu.

Kalari Vaidavus, položaji tijela kao mudre

Kalari učenici započinju svoje utjelovljeno vježbanje učenjem meybhasa- kružnih udaraca krećući se s istoka prema zapadu u neprekidnom tijeku ponirući i završavajući u vaidavus ili Kalari položaju. Osam udaraca usklađenih prema naprijed, na stranu, oko tijela, uz okret, podizanje s tla pa prema gore, okretanje tijela i most.

Osam osnovnih Kalari položaja ili (vaidavus) je dobilo ime po životinjama – sharira mudras ili forme koje sadržavaju koncentriranu energiju koja budi energiju u nekoj od određenih oblika, formi.

Gajavadivu (slon)

Simhavadivu (lav)

Varahavadivu (divlji vepar)

Sarpavadivu (zmija)

Marjaravadivu (mačka)

Kukkuvadivu (pijetao)

Matsyavadivu (riba)

Ove sharira mudras se ponavljaju kroz vježbanje sve dok abhyasi (Kalari vježbač, praktikant) ne postane jedno s vidavu lava ili zmije kao emanacija njihova utjelovljena duha. Unutarnja energija oživljava, budi se i stabilizira kroz nabhi mula-u (područje odmah ispod pupka), u Yogi se ta ista energija aktivira radeći uddiyana bandhu.

Nabhi mula je aktiviranje samana vayu toka prane“, kaže moj učitelj, „ koja dovodi energiju do središta kako bi izbalansirala i um i tijelo. Zato je bitan rad nogu i vježbi zagrijavanja nogu jer pomažu osobi pronaći unutarnje središte kroz tijelo izvana. Osoba balansira tijek, protok pokreta osjećajući kako se može kretati u prostoru s vrlo malo napora i s maksimalnim tijekom pokreta održavajući energiju u centru.

Yoga i Kalari imaju puno sličnosti. Na primjer asvadivu (konj) ima isti stav u donjem dijelu tijela kao i virabhadrasana ili stav ratnika. Razlika je ta što se u asvadivu ruke nalaze na unutrašnjem dijelu noge. Kada poučavam ovaj Kalari položaj (uz dopuštenje svog učitelja) na satu Yoge, naglasim balans te forme i osjećaj koji sam naučila promatrajući moje učitelje kako su prenosili energiju kroz položaje svojih tijela i metode koji su koristili kako bi prilagodili kralježnicu u odnosu sa stopalima da probude središte protoka prane.

Vinyasa – Kalari

Pripremne vježbe nogu i Kalari položaji razvijaju središte (centar ) vinyasa karma (napredni slijed) pojačavajući snagu, razvijajući više fluidnosti, lakoće i veće stvaranje energije u centru. Ova vinyasa objedinjuje sve položaje i udarce, dodajući im nove skokove, okrete i nijanse u tečnom, skladnom nizu i naziva se meippayat.

Dvanaest meippayat –a se obično vježba u grupama od dvoje do petero učenika vođenih učiteljevim naredbama (vaithari). Naredbe omogućuju strukturu pomoću koje učitelj mijenja ritam i tempo.

Shariam Bhavam – Probuđeno tijelo Kalari-a

U potpunom neprekinutom toku, u ritmu učiteljeva vodstva, stvara se iskustvo olukku, ili kretanje tijela kao što se kreće rijeka bez rubova. Sathyan Narayan opisuje ovu kreaciju neprekinutog toka kao glavni cilj Kalari pokreta. On vidi napetosti u umu i tijelu koje stvaraju nepravilne pokrete i vježbanje vidi kao otpuštanje blokada, zajedno s Ayurvedskim načinom života i jednom godišnje tri do četrnaest dana tekuće masaže sa posebnim uljima koje svaki Kalari učenik dobiva od svog učitelja. Cilj je stvoriti fluidno, snažno istančano, utjelovljenje probuđeno i uravnoteženo s protokom Shakti.

Snaga i povezanost sa Shakti nije direktno izrečena, ali ona emanira vizualno i instinktivno iz prostora i pokreta. Snaga Kalarippayat-a dolazi iz djelovanja kao metoda realizacije i ujedinjenja (integracije) kroz tijelo. Predanost, vježba i ljubav Kalari praktikanta je ista kao i posvećenost učenika i majstora umjetnosti plesa ili glazbe i stoga tako postaje put prema božanskom ujedinjenju. Što god prihvatiš cijelim svojim srcem odvest će te prema samoostvarenju.

Kalari Yoga

Gurukkal Sathyan Narayan vidi Yogu u kasnijoj, sannyasin životnoj fazi, kada se pojedinac počinje povlačiti od odgovornosti svijeta kako bi se u potpunosti okrenuo sebi i svom unutarnjem stanju. Bio je zainteresiran vježbati Yogu kao mladić, ali ga je otac uvjeravao da će Yogu pronaći i u Kalari-u.

To nas dovodi do Kalari-a kao meyyabhayasam -a ili umjetnosti pokreta kao sistem pročišćenja. To je razlog zašto ja učim Kalari kao utjelovljenu umjetničku formu i kao dio moje Yoge. Osjećam povezanost sa svetim mjestom Kalari hrama u svom tijelu koje se budi, prikuplja, kanalizira i uravnotežuje moju unutarnju energiju s Pranashakti , velikom životnom energijom, spajajući se s korijenima tradicije i osnovnom životnom snagom koja teče u svima nama. Gledajući pokrete svojih učitelja osjećam Yogu Kalarippayat-a kako se budi u meni. Oni prenose to znanje prirodno s osjećajem poniznosti i s kraljevskom esencijom vira bhav-e – „moć ratnika u službi za život“.

Sirova zemlja Kalari i Shakti oltara od Puttara do Nagas-a i Devi-a stvaraju mjesto koje budi i realizira, ostvaruje tijek životne energije, svijest (Shiva) i energije (Shakti) ujedinjene kao jedno. Na mom oltaru odmah pokraj prstohvata zemlje s procesije Khumba Mela Sadhus and Sadhvis nalazi se i malena količina CVN Kalari crvene zemlje kako bi podržala prisutnost Kalari-a. Ova povezanost sa životnom snagom CVN Kalari živi u mom srcu i vuče me kao magnet natrag kući svake godine.

Napisala Shiva Rea, M.A.

Srpanj , 2016.