Koji je Aikido najbolji?

Upitate li ili pokrenete raspravu o izvornosti pojedinog stila ili škole aikida večina odgovora biti će u stilu “Naš stil / škola aikida je izvorna, prava, jedina, autentična i sl. i počinju dokazivanja. Naravno da će svatko imati argumente tome u prilog i kontra argumente zašto neka druga škola ili stil to nije. Zašto je tome tako? Tko je u pravu ili krivu? Da li većina onda ne govori istinu ili izmišlja?

Naravno, ova situacija je učestala i susreće se ne samo na području aikida i borilačkih vještina nego na svim poljima ljudskog djelovanja a uzrok je jednostavno – nepotpuna informiranost i neznanje. I ovdje kao i obično važno je znanje o sebi o svojim stavovima koje imamo, živimo i kroz koje donosimo zaključke ili uvjerenja o nekoj praksi. Ovdje je vrlo važno i osobno iskustvo. Kroz uvažavanje različitosti i razumijevanje zašto je nešto tako, dolazi prihvaćanje jedinstva u različitim stilovima i svi sukobi nestaju. Spomenuto “Znanje” uvijek se odnosi na primjenu naučenog – intelektualno shvaćenog (npr. “znati” da je pušenje štetno a pušiti i dalje je neznanje).

Dakle, ako u okviru aikida promatramo različite stavove aikidoka, mišljenja, škole i stilove (a možemo pretpostaviti da su gotovo svi gledali, čitali i doživjeli O´Sensei učenje) vidimo da se shvaćanje razlikuje. Zapravo svatko, ali baš svatko je doživio-razumio aikido na svoj jedinstveni način. I to je razumljivo i treba to prihvatiti u širem kontekstu. Ono što je svima u tom procesu bilo zajedničko je – stvaranje svog stava koji ne obuhvaća cjelovitije gledište nekih činjenica. Tako da tu nailazimo i na prividno gledište.

Mudraci kažu da je privid ono što se preko mentalnih utisaka iz podsvijesti prikazuje kao nešto potpuno različito od onoga što uistinu jest. Neki to zovu virus duha, mehanička navika, program kojim gospodari nesvjesni um i kojeg je teško nadvladati. Upravo ti mentalni utisci utječu na način i mogućnost viđenja-slušanja svake osobe; da li je slušano ono što je rečeno, smisao iza riječi ili je um slušao što mu se osobno sviđa sa svojim filtrima (nemirom).
Važno je shvatiti da je razumijevanje obično samo na intelektualnoj razini. Znači u prirodi uma je da ima funkciju razlučivanja koja nešto procjenjuje, raščlanjuje, kategorizira i to u skladu sa spomenutimn mentalnim utiscima.
Treba reči i da ti mentalni utisci nastaju tijekom brojnih inkarnacija te imaju vrlo moćno i suptilno djelovanje na sve aspekte života.
Već i samo znanje o postojanju metalnih utisaka (navika i programirano razmišljanje) i njihovom utjecaju na viđenje i slušanje može pomoći u razumjevanju prirode i izvora različitih stavova i sukobljavanja svih vrsta.

Iz te perspektive može se razumjeti zašto svatko misli da je baš on u pravu i da vidi na ispravan način a paralelno s time se javlja i osuda drugih (ljudi, stavova, mišljenja). Treba razumjeti da je istina u ovom kontekstu individualna. Ono što je nekome istina drugom ne mora biti. Zato treba uvažiti da je sve s razlogom onako kako je. Ljudi su skloni vezati se za dogmu, obmanu a sve to iskrivljuje Istinu, koja je uvijek u konačnici spoznaja sebe. To malo tko uvažava, a često je razlog što osoba nije iskusila sebe. Postizanje jasnog uvida da se lažno vidi kao lažno, omogućuje i da se ispravno vidi kao ispravno.

Samo kada je naše razmišljanje neuvjetovano, um spokojan i postojan, javlja se duboko razumijevanje koje nije samo verbalno i mentalno.

Potreban je odmak od sklonosti prepuštanja navici kritiziranja. U slobodi duha, u svemu i u viđenju,slušanju i u djelovanju treba biti svjesna pažnja, jer samo tada možemo razlučiti ono o čemu je riječ. Sa takvom sviješću neće biti zapreke u lažnome otkriti što je istina i u istini što je lažno.

Kroz obojeni i prepun predrasuda um, sve postaje nerealno. Um projicira, boji, stvara, kategorizira, tumači i sve postaje lažno. U kontekstu aikida ovo bi značilo da su svi stilovi i škole istovremeno lažne i istinite za nekoga. Uvažavanjem i prihvaćanjem različitih mišljenja i stavova (ne samo deklarativno i izvana) omogućuje se rađanje jedinstva u različitosti u kojem nema osude, lažnih prijateljstava, dobrog i lošeg, ispravnog i neispravnog. Samo tada se vidi cjelina svih djelića kao skladno jedinstvo.

Božanska ljepota
Neba i Zemlje!
Cijela kreacija,
Članovi Jedne obitelji
– O´Sensei

Izvor: www.takemusu-giri.com