Ohayo gozaimasu: Dobro jutro
Kon' nichi wa: Dobar dan
Konban wa: Dobra večer
Oyasumi nasai: Laku noć
Sayonara: Doviđenja
Arigato: Hvala (sadašnjost)
Arigato gozaimasu: Hvala Vam/ti (sadašnjost), formalno
Arigato gozaimashita: Hvala Vam/ti (prošlost), formalno
Domo: Hvala (sadašnjost), neformalno
Domo arigato gozaimasu: Puno hvala (sadašnjost), formalno
Domo arigato gozaimashita: Puno hvala (prošlost), formalno
Sumimasen: Oprostite/žao mi je (sadašnjost/budućnost)
Shitsurei shimasu: Oprostite (sadašnjost/budućnost)
Shitsurei shimashita: Žao mi je/oprostite (prošlost)
Gomen nasai: Oprostite
... kodasai: Molim
Dozo: Izvolite
Do itashimashite: Nema na čemu
Onegai shimasu: Molim
Yoroshiku onegai shimasu: Molim (formalno, pristojno)
Dozo yoroshiku onegai shimasu: Molim (vrlo pristojno/formalno)
Mae: Naprijed
Ushiro: Iza
Migi: Desno
Hidari: Lijevo
Yoko: Sa strane
Uchi: Unutra
Soto: Izvana
Ue: Iznad
Shita: Ispod
Omote: Naprijed, pozitivno
Ura: Kružno, izvana, obrnuto, negativno
Gyaku: S druge strane, obrnuto
Gaeshi: Obrnuti
Ryo: Oba, obje
Renzoku: Kombinacija/ kontiniurano
Nagare: Fluidan
Irmi: Ući, ulazak
Kaiten: Rotacija, okret
Musubi: Zajednički/povezan
-san: Gospodin/Gospođa
-sensei, Sensei: Učitelj
Shihan: Majstor učitelj
O´Sensei: Osnivač, Veliki učitelj - Morihei Ueshiba
Deshi: Učenik
Uchideshi: Učenik koji živi u dojo-u
Sotedeshi: Učenik koji živi izvan dojo-a
Shoshinsha: Početnik
Kohai: Mlađi učenik
-senpai, Senpai / -sempai, Sempai: Stariji učenik
Yudansha: Osoba sa crnim pojasom
Aite: Partner
Tori: Partner koji izvodi tehniku
Nage: Partner koji radi bacanje
Uke: Partner koji prima tehniku
Uchi-tachi: Partner koji napada sa mačem
Uke-tachi: Partner koji se brani sa mačem
Kyu: Kyu stupanj, učenički stupanj
Nan kyu?: Koji Kyu ?
Do: Put, način
Budo: Ratnički put, viteštvo
Bujin: Ratnik
Budo-ka: Budo Učenik
Ai: Harmonija, zajedništvo
Ki: Energija, sila, životna/kozmička energija, intuicija
Aikido: Put harmonije sa kozmičkom energijom
Aikido-ka: Aikido učenik
Dojo: ˝Mjesto puta˝, ˝Mjesto prosvjetljenja˝, prostor gdje se vježba
Shomen: Prednji dio dojo-a
Shinza / KamizaKamiza: Mjesto u dojo-u gdje se drže slike,natpisi (kaligrafija) i “oltar” s prinosima “dei-ma”
Rei: Naklon
Reigi: Etiketa, kodeks
Dogu: Oprema za trening
Dogi / gi: Kimono
Obi: Pojas
Hakkama: Tradicionalne hlače-suknja
Zori: Sandale/papuče
Keiko: Vježba/trening
Kakeri-geiko: Trening napadanja
Enbukai: Demonstracija
Gasshuku: Trening kamp
Kata: Forma
-jutsu, -waza: Tehnika
-dori, -tori: Tehnika
-nage: Tehnika bacanja
Taijutsu: Tehnike goloruke borbe/bez oružja
Suwariwaza: Tehnike u sjedećem položaju
Tachiwaza: Tehnike u stojećem položaju
Ukemiwaza: Padovi
Hamni handachi waza: Tehnike u kojima je tori u seizi, a uke stoji
Kaeshiwaza: Kontra tehnike, tehnike koje radi uke na torijevu pogrešku
Jiyu-waza: Slobodne tehnike
Randori: Slobodne tehnike protiv više napadača
Bukiwaza: Tehnike sa oružjem
Ken: Mač
Bokken: Drveni mač
Aiki-ken: Aikido mač/aikido škola mača
Jo: Štap
Aiki-jo: Aikido štap/aikido škola štapa
Shiho-giri: Rezati u 4 smjera
Happo-giri: rezati/udarati/raditi ubode u 8 smjerova
Suburi: Osnovne vježbe s oružjem
Jo-suburi: Osnovne vježbe sa jo-om, 20 vježbi/pokreta
Bokken-suburi: Osnovne vježbe sa drvenim mačem, 7 vježbi/pokreta
Kumi-tachi: Napredna vježba sa partnerom/borbene tehnike mačem
Kumi-jo: Napredna vježba sa partnerom/borbene tehnike štapovima
Ken-tai-jo: Borba jo-om protiv kena
Jo-dori: Oduzimanje jo-a (uke štapom napada golorukog tori-ja koji mu oduzima oružje)
Jo-nage: Tehnike bacanja uz pomoć jo-a (goloruk uke napada torija, koji se brani
Tachi-dori: Oduzimanje mača (uke mačem napada golorukog tori-ja koji mu oduzima oružje)
Tanto: Nož (drveni za trening)
Tanto-dori/Tanken-dori: Oduzimanje noža
Suwari: Sjedeći
Seiza: Sjedenje na koljenima (japanski)
Anza: Sjedenje sa prekriženim nogama (turski)
Hanza: Sjedenje na jednom koljenu
Tachi: Stojeći
Kamae: stav/pozicija
Ken-no-kamae: Stav/gard sa mačem
Tsuki-no-kamae: Stav/gard sa štapom za ubod
Hasso-no-kamae: ˝Stav znaka osam˝ sa štapom
Hanmi: Stojeća pozicija sa pola tijela izloženog prema partneru (doslovno: pola tijela)
Ma-ai: Distanca
Zenshin: Prije tehnike, pripremajući um
Tsushin: Za vrijeme tehnike, aktivni um
Zanshin: Nakon tehnike, poslije aktivni um,nesalomivi duh
Kokyu: Disanje
Kokyu-ryoku: Snaga koja dolazi iz pravilnog disanja
Ki-ai: Ispuštanje zraka tijekom tehnike s pridruženim glasom
Taisabaki: Kretanje tijela
Shikko: Hodanje na koljenima
Ukemi: Pad
Mae ukemi: Pad/kotrljanje prema naprijed
Ushiro ukemi: Pad/kotrljanje prema nazad
Suki: Otvor, mogućnost za napad/tehniku
Atemi: Napad/udarac u vitalne točke
Uchi: Rez
Tsuki: Ubod/udarac šakom
Keri: Šut/udarac nogom
Imena Aikkido tehnika podijeljene su u sljedeće dijelove: STAV-NAPAD-TEHNIKA (smjer) - VISINA - NAČIN - (varijacija)
Primjer:
Suwariwaza: Tehnike iz sjedeće pozicije
Hamni-handachi-waza: Uke stoji, tori je u seizi
Ai-hanmi: Isti stav
Gyaku-hanmi: Obrnut stav
Kosadori, Katate-dori-hantai, Gyaku te-dori: Hvat istom rukom za ručni zglob (desna za desnu i obrnuto)
Katate-dori: Hvat za ručni zglob
Kata-dori: Hvat za rame
Morote-doriObje ruke hvataju podlakticu tj. ručni zglob
Ryo-kata-dori: Hvat za oba ramena
Ryote-dori: Hvat za oba ručna zgloba
Sode-dori: Hvat za rukav (visina lakta)
Sodeguchi-dori: grab za otvor, donji rub rukava
Muna-dori: Hvat za prsa
Ushiro dori: Hvat od iza preko prsa/s leđa
Ushiro ryote-dori: Hvat za obje ruke s leđa
Ushiro ryo-kata-dori: Hvat za oba ramena s leđa
Ushiro eri-dori: Hvat za ovratnik s leđa
Ushiro kubi-shime / Ushiro muna-dori: Gušenje sa jednom rukom s leđa
Men-uchi: Rez od vrha glave do brade, okomit u odnosu na tlo
Shomen-uchi: Rez od vrha glave do pojasa, okomit u odnosu na tlo
Yokomen-uchi: Rez od sljepoočnice jedne strane do brade druge strane (ili vrata), dijagonalan rez
Men-tsuki: Udarac/ Ubod u lice / glavu
Mune-tsuki: Udarac/ Ubod u prsa/ trbuh
Mae geri: Prednji udarac nogom
Mawashi geri: Kružni udarac nogom
Yoku geri: Postranični udarac nogom
Jodan: Gornji dio tijela/od vrata na gore
Chudan: Srednji dio tijela/od vrata do donjeg dijela trbuha
Gedan: Donji dio tijela/ispod donjeg dijela trbuha
Tai-no-henko: Osnovna vježba harmonizacije s partnerom,okret tijela
Kokyu-ho: Vježba «bacanja dahom», bazirana na pravilnom disanju i pravilnoj poziciji tijela, ne uključuje poluge
Ikkyo: Prva poluga/učenje/fiksacija
.. omote waza: Prednja/ispred/direktna tehnika
.. ura waza: Vanjska/kružna tehnika
Nikkyo: Druga poluga/učenje/fiksacija
Sankyo: Treća poluga/učenje/fiksacija
Yonkyo: Četvrta poluga/učenje/fiksacija
Gokkyo: Peta poluga/učenje/fiksacija
Rokkyo: Šesta poluga/fiksacija
Kotegaeshi: Poluga na zglobu
Shiho-nage: Bacanje u četiri smjera
Irmi-nage: Bacanje ulaskom
Tenchi-nage: Bacanje «nebo - zemlja»
Kaiten-nage: Kružno bacanje
... uchi maware: Unutarnji okret
... soto maware: Vanjski okret
Koshi-nage: Bacanje postavljanjem kukova u odnosu na partnerovo tijelo
Juji-garami, Juji-nage, Aya-dori: Bacanje križanjem ruku partnera, izbacujući ga iz ravnoteže
Kokyu-nage: Bacanje dahom
Suwari kokyo-ho / Kokyo-dosa: Vježbe «bacanja dahom» iz sjedeće pozicije
Kihon: Osnovna forma
Awase: Tajming/zajednički pokret/ harmonizacija
Ki-no-nagare: Fluidni pokret/ki koji teče
Ko-tai: Osnovna forma
Ju-tai: Mekana/nježna forma
Ryu-tai: Fluidna forma
Ki -tai: Najviši stupanj rada, «tehnika bez tehnike»
Henka, Henka-waza: Varijacija
Oyo-waza: Primjenjiva tehnika
Bō: Dug štap
Bokken: Drveni mač za vježbu (bokutō)
Bokutō: Vidi: bokken
Dōgi: Odjeća za vježbu (keikogi)
Hakama: Široke, naborane hlače koje se nose preko odjeće za vježbu (dōgi), crne ili tamno plave
Jō: Drveni štap (obično dug 127 – 143 cm)
Keikogi: Odjeća za vježbu (vidi: dōgi)
Ken: Mač
Obi: Remen ili pojas koji se veže preko odjeće za vježbu (dōgi)
Shinai: Štap za vježbu napravljen od bambusa
Tachi: Mač (zastarjeli naziv)
Tantō: Bodež ili nož (napravljen od drveta)
Atemi: Preventivni udar, dobiven od osobe koja je nage kako bi kontrolirala osobu koja je uke i izazvala ju da djeluje
Bukiwaza: “Tehnika oružja” Generički naziv za vježbu koja se odvija koristeći oružje
Gokyō: “Peto učenje” Peta tehnika u osaewaza učenju i programu
Hanmi-handachi: “Pola tjelesno, pola stojeći” Postavka vježbe u kojoj nage sjedi te izvršava tehniku protiv stojećeg uke
Henkawaza: Izvanstandardna tehnika
Hijinage: “Baciti laktom” Dio nagewaza učenja i programa
Hijiosae: “Zakačiti laktom” Dio osaewaza učenja i programa; drugi naziv - rokkyō
Ikkyō: “Prvo učenje” Prva tehnika u osaewaza učenju i programu
Irimi: Aikido načelo ulaska i kretnje kroz napad
Iriminage: Bacanje zadano iz irimija; dio nagewaza učenja i programa
Jiyūwaza: Učenje u kojem nage slobodno odgovara uke-u na napad te primjenjuje bilo koju tehniku bez prethodnog dogovora. U jiyūwaza učenju, napad je obično propisan (shōmen-uchi ili yokomenuchi), protivno randori-ju kod kojeg su napadi nasumični
Jō: Drveni štap (obično dug 127 – 143 cm)
Jōdori: Tehnike oduzimanja štapa
Jōnage: Tehnike bacanja izvedene štapom
Jūjinage: Jūji predstavlja simbol broja deset koji liči na križ. Jūjinage tehnika izgleda tako da su uke-u ruke prekrižene slično simbolu te je tehnika dio nagewaza učenja i programa
Kaitennage: Kaiten znači okrenuti ili zavrtjeti; tehnika bacanja koja je dio nagewaza učenja i programa
Kata: Forma; oblikovni sadržaj tehnike waza
Katageiko: Učenje tehnika kata; učenje koje sadrži održavanje forme
Kihonwaza: “Bazične tehnike” Bazično učenje i program tehnika
Kokyū tandenhō: “Način razvitka tandena i hare kroz disanje” Učenje (protivno tehnici) koje se obično održava, u sjedećoj poziciji, na kraju treninga
Kokyūnage: “Bacati dahom” Dio nagewaza učenja i programa; Kokyūnage se prakticira i naprijed (uke je bacan prema naprijed izvodeći kolut naprijed) i unazad (uke pada unazad izvodeći kolut unazad) uzimajući u obzir omote i ura područje nage-a
Koshinage: “Bacati preko bedra” Koshinage nije jedna, nego set tehnika u kojoj je uke bacan preko bedra nage-a; dio nagewaza učenja i programa
Kotegaeshi: Bacanje “Okretanjem podlaktice”; dio nagewaza učenja i programa
Kumijō: Učenje tehnike sa uparenim štapom (Jo) unaprijed utvrđeno katama i formama
Kumitachi: Učenje tehnike sa uparenim mačem unaprijed utvđeno katama i formama
Kuzushi: Način destabilizacije protivnika remećenjem njegova stabilna stava
Ma-ai: Mjesto i vrijeme susreta; “Ma” - mjesto i vrijeme događanja; “ai” - susret
Mae-ukemi: Pad ili kolut naprijed
Musubi: Povezanost; fizička, mentalna i duhovna povezanost između nage-a i uke-a
Nagewaza: “Tehnika bacanja” Pojam za svaku tehniku u kojoj je uke bacan, suprotno osaewazi u kojoj je uke “prikovan”
Nikyō: “Drugo učenje”; Druga tehnika u osaewaza učenju i programu
Omote: Ispred; Omote-waza su tehnike izvršene ulazeći u prostor protivnika s prednje strane
Omotewaza: Tehnika izvedena s prednje strane (protivno urawazi); obično uključuje ulazak u prednji prostor uke-a; Urawaza je kružna tehnika, dok je omotewaza linijska
Osaewaza: “Tehnika prikovati” Pojam za tehnike u kojima je uke učinjen nepokretnim jer je prikovan; suprotno nagewazi u kojoj je bačen
Ōyōwaza: “Primijenjene tehnike” Primjena tehnika (i njenih preinaka) u određenim okolnostima i određenim napadima
Randor: “Ran” znači buntovno ili neuredno; “tori” znači napad. U učenju randori, uke može koristiti bilo koju tehniku napada (suprotno učenju jiyūwaza u kojem je tehnika napada već utvrđena) te nage odgovarajuće reagira. Randori se obično prakticira s više protivnika.
Rokkyō: “Šesto učenje” Dio osaewaza učenja i programa također imenovano hijiosae
Sankyō: “Treće učenje” Treća tehnika u osaewaza učenju i programu
Shihōnage: “Bacati u četiri smjera” Dio nagewaza učenja i programa
Shikkō: Kretanje (naprijed, unatrag, okret, pod kosim kutovima) na koljenima u klečećem položaju
Shisei: Držanje/stav
Sotomawari: Okret prema van (okret dalje od protivnikova napada)
Sumiotoshi: “Bacanje u kut”; dio nagewaza učenja i programa
Suwariwaza: “Tehnika sjedenja” Pojam za waza napad izvršen iz sjedećeg položaja protiv protivnika koji je također u sjedećem položaju (suprotno hanmi-handachi u kojem nage sjedi no uke stoji)
Tachi: Mač (zastarjeli naziv)
Tachidor: Tehnika oduzimanja štapa (opći pojam)
Tai-no-henkō: Naziv smišljen od strane osnivača; za vježbu ulaska i okreta protiv napada u kojem se jednom rukom zgrabi za zapešće
Taijutsu: “Tjelesna umjetnost”; trening praznih ruku (suprotno bukiwazi)
Tantō: Dagger or knife (practice tantō is made from wood). Bodež ili nož (tantō napravljen od drveta)
Tantōdori: Tehnika oduzimanja noža (opći pojam)
Tenchinage: “Tehnika bacanja raj i zemlja” Dio nagewaza učenja i programa
Tenkan: Okret; u aikido učenu tenkan se također odnosi na ulazak u okret protiv napada u kojem se jednom rukom zgrabi za zapešće (vidi: tai-no-henkō)
Uchimawari: Okret prema unutra (okret prema protivniku koristeći atemi); uchimawari ulazak povede unutar i ispod protivnikove napadačke ruke
Ukemi: Pad, kolut ili pokornost; Ukemi doslovno znači primatelj ili tijelo primatelja (izvan borilačkih vještina, ukemi također znači pasivno ili pasivnost)
Ura: Iza (suprotno od ispred); Ura-waza su tehnike izvedene ulaskom u protivnikovu slijepu točku ili straga
Urawaza: Tehnika stražnje strane (suprotno od omotewaze); uključuje ulazak u prostor uke-a s njegove slijepe točke ili odozada; omotewaza je linijska, dok je urawaza kružna tehnika
Ushiro: Stražnja strana, straga
Ushiro-ukemi: Pad ili kolut unatrag; pokorenje
Waza: “Tehnika” Bilo koja od oblikovnih metoda ili obuzdanja uke-a u aikidu
Yonkyō: “Četvrto učenje”; četrvrta tehnika u osaewaza učenju i programu
Zanshin: “Održavati um i pažnju” Vježba mentalne budnosti i pripravnosti istodobno prateći tehniku
Atemi: Preventivni udarac, obično zadan od strane nage-a zbog kontrole uke-a ili izazivanja njegove reakcije
Jōdantsuki: Udar gornje razine; može se odnositi na udarac s mačem ili štapom prema glavi odnosno vratu, moguće prvi udar prema licu
Katadori: Hvat za rame
Katatedori: Hvat jednom rukom
Katatedori ryōtemochi: Hvat s obje ruke za ruku nage-a (za zapečće ili podlakticu)
Kiai: Borilački uzvik (korišten za utjecaj na protivnikov um i dobivanje prednosti); biti energičan i komponiran (doslovan prijevod “susresti se s ki-jem); Kiai predstavlja opći pojam – postoji više vrsta i primjena ovisno o okolnostima i željenom rezultatu
Kōsador: Hvat prekriženim rukama (npr. uke uhvati nage-a za desno zapešće lijevom rukom)
Kubijime: Čvrsti stisak protivnikovog vrata
Mentsuki: Prvi udar pesnicom odnosno napad (s oružjem) prema licu
Munedori: Hvat za prsa (uke primi nage-a za dōgi)
Munetsuki: Udar pesnicom odnosno napad (s oružjem) prema pleksusu odnosno prsima i trbuhu
Ryōkatadori: Hvat za oba ramena
Ryōtedori: Hvat za obje ruke
Shōmen-uchi: Okomit udar otvorenih ruku prema čelu
Sodedori: Hvat za rukav kimona
Tsuki: Napad ili udar pesnicom
Ushirodori: Opći naziv za hvat odozada
Yokomen-uchi: Dijagonalni udarac otvorenih ruku prema slijepoočnici, obrazu ili strani vrata
Funakogi-undō: Misogi vježba odnosno vježba pročišćavanja koja oponaša veslanje; vidi: torifune-no-gyō
Furitama: Misogi vježba odnosno vježba pročišćavanja koja se održava odmah nakon funakogi-undō
Hanmi: Stav “pola tijela”; osnovni trokutasti stav u aikidu koji izgleda tako da je jedna noga ispred, dok je druga iza no usmjerena blago dijagonalno
Hanmi-handachi: Stav “pola tijela, pola stoj”; vježba u kojoj nage sjedi i izvršava tehnike protiv stojećeg uke
Kamae: Stav pripravnosti
Mae-ukemi: Pad ili kolut prema naprijed
Metsuke: Pogled odnosno izraz pogleda; tokom vježbe, oči uvijek moraju biti pripravne i opažajuće; spremnost i budnost protivnika se uvijek može odmjeriti izrazom njegovih očiju
Omote: Prednja strana; omote-waza su tehnike kojima se napada s protivnikove prednje
Seiza: Sjedeća poza; noge prekrižene dok je stražnjica oslonjena na pete; obično u seizi, lijevi je nožni palac smješten na desnom
Sente: Prvi potez; preuzeti inicijativu
Shikkō: Pokret (naprijed, unatrag, okret, pod kosim kutevima) na koljenima u klečećoj pozi
Shizentai: Prirodni stav (protivno predodređenom stavu tipa hanmi)
Sotomawari: Okret izvana (okret prema van, dalje od protivnikovog napada)
Tai-no-henkō: Naziv smišljen od strane osnivača; vježba osnovnog ulaska i okreta osmišljenog za obranu od hvata jednom rukom za zapešće
Tegatana: Oštra ruka (otvoren dlan, produženi prsti – napad shōmen-uchi, yokomen-uchi)
Tenkan: Okret; u aikido vještini, tenkan također znači okret osmišljen za obranu od hvata jednom rukom za zapešće (tai-no-henkō)
Torifune-no-gyō: Vidi funakogi-undō; izvorno vjerski, temelji se na Shinto vježbi pročišćavanja; uveden u aikido od strane osnivača
Uchimawari: Okret prema unutra (okret prema protivniku koristeći atemi); uchimawari ulazak povede unutar i ispod protivnikove napadačke ruke
Ukemi: Pad, kolut ili pokornost; Ukemi doslovno znači primatelj ili tijelo primatelja (izvan borilačkih vještina, ukemi također znači pasivno ili pasivnost)
Ura: Iza (suprotno od ispred); Ura-waza su tehnike izvedene ulaskom u protivnikovu slijepu točku ili straga
Ushiro: Sa stražnje strane, straga
Ushiro-ukemi: Pad ili kolut unatrag; pokorenje
Ashi: Stopalo ili noga; često označava nogu kao metu za udarac mačem
Ashikubi: Gležanj
Atama: Glava
Dō: Torzo ili trup; često označava trup kao metu za udarac mačem
Hara: Donji dio trupa ili abdomen; centar tjelesne mase, izvor fizičke snage i daha; formalni naziv – seika-tanden
Hiji: Lakat
Hiza: Koljeno
Kata: Rame
Kokyū: Dah; disanje
Koshi: Kuk; kukovi/ Bok; bokovi
Kote: Podlaktica
Kubi: Vrat
Men: Lice
Mune: Prsa
Seika-tanden: Donji dio trupa ili abdomen; centar tjelesne mase, izvor fizičke snage i daha; vidi: hara
Sode: Rukav
Tanden: Vidi: seika-tanden ili hara
Te: Pesnica, šaka
Tekubi: Zapešće
Ude: Ruka
Waki: Slabina ili bok
Yubi: Prst
Arigatō gozaimasu: Duboko se zahvaljujem; u svom doslovnom etimološkom značenju, arigatō znači “predobro da bi bilo istinito”; zahvaljujući nekome, kazuje se - “tvoja dobrota, predobra da bude isitnita, je kao čudo”
Dōgi: Odjeća za vježbu (keikogi)
Dōjō: Mjesto vježbe na kojem se prikazuje put; mjesto jačanja i usavršavanja duha, uma i tijela
Hakama: Široke, naborane hlače koje se nose preko odjeće za vježbu (dōgi), crne ili tamno plave
Hombudōjō: Aikikai predstavnica dojo-a u Tokiju (hombu znači glavno sjedište)
Kamidana: Polica ili mala površina na kojoj je izložen Shinto oltar; unutar dojo-a, oltar se odnosi na shōmen-a
Kamiza: Počasno sjedište; ako se nalazi unutar dojo-a, kamiza se nalazi odmah ispred shōmen-a
Keiko: Vježba odnosno vještina
Keikogi: Odjeća za vježbu (vidi: dōgi)
O-Sensei: “Veliki Učitelj”; Ueshiba Morihei – Veliki Učitelj i osnivač aikida kojem je namjenjena ta časna titula
Obi: Remen ili pojas koji se veže preko odjeće za vježbu (dōgi)
Onegaishimasu: Molim; izgovoreno na početku vježbanja; znači - “molim nauči me”, a izgovara se partneru; još znači “molim treniraj sa mnom”
Rei: Naklon
Shōmen: Naznačeno prednje mjesto dojo-a; obično je izvješena fotografija O-Senseija; još se naziva kamidana
Bō: Dug štap
Bukiwaza: “Tehnika oružja” Generički naziv za vježbu koja se odvija koristeći oružje
Hanmi: Stav “pola tijela”; osnovni trokutasti stav u aikidu koji izgleda tako da je jedna noga ispred, dok je druga iza no usmjerena blago dijagonalno
Jō: Drveni štap (obično dug 127 – 143 cm)
Jōdantsuki: Udar gornje razine; može se odnositi na udarac s mačem ili štapom prema glavi odnosno vratu, moguće prvi udar prema licu
Jōdori: Tehnike oduzimanja štapa
Jōnage: Tehnike bacanja izvedene štapom
Kamae: Stav pripravnosti
Kiai: Borilački uzvik (korišten za utjecaj na protivnikov um i dobivanje prednosti); biti energičan i komponiran (doslovan prijevod “susresti se s ki-jem); Kiai predstavlja opći pojam – postoji više vrsta i primjena ovisno o okolnostima i željenom rezultatu
Kumijō: Učenje tehnike sa uparenim štapom (Jo) unaprijed utvrđeno katama i formama
Mentsuki: Prvi udar pesnicom odnosno napad (s oružjem) prema licu
Munetsuki: Udar pesnicom odnosno napad (s oružjem) prema pleksusu odnosno prsima i trbuhu
Tsuki: Napad ili udar pesnicom
Ichi: Jedan
Ni: Dva
San: Tri
Shi: Četiri
Go: Pet
Roku: Šest
Shichi: Sedam
Hachi: Osam
Kyū: Devet
Jū: Deset
Hyaku: Sto
Sen: Tisuću
Man: Deset tisuća
Oku: Sto milijuna
Ashi: Stopalo ili noga; često označava nogu kao metu za udarac mačem
Bokken: Drveni mač za vježbu (bokutō)
Bokutō: Vidi: bokken
Bukiwaza: “Tehnika oružja” Generički naziv za vježbu koja se odvija koristeći oružje
Chūdan-no-kamae (chūdan-gamae): Položaj mača; Chūdan znači “središnja razina”; u Chūdan-gamae, vrh mača je usmjeren prema početku grla
Dō: Torzo ili trup; često označava trup kao metu za udarac mačem
Gedan-hassō-no kamae: Položaj mača; Gedan znači “niska razina”; isto kao waki-gamae
Gedan-no-kamae (gedan-gamae): Položaj mača; Gedan znači “niska razina”; vrh mača je usmjeren prema tlu
Hanmi: Stav “pola tijela”; osnovni trokutasti stav u aikidu koji izgleda tako da je jedna noga ispred, dok je druga iza no usmjerena blago dijagonalno
Jōdan-gamae: Položaj mača; Jōdan znači “gornja razina”; u Jōdan gamae, mač je podignut tako da je drška pozicionirana ispred čela dok je vrh mača usmjeren ukoso prema nebu
Jōdan-hassō-no kamae: Položaj mača; Jōdan znači “gornja razina”; Hassō predstavlja osam aspekata, što znači da je mač spreman rezati u osam smjerova; u položaju jōdan hassō, drška je pozicionirana ispred desnog ramena s vrhom usmjerenim direktno iznad glave
Jōdantsuki: Udar gornje razine; može se odnositi na udarac s mačem ili štapom prema glavi odnosno vratu, moguće prvi udar prema licu
Kamae: Stav pripravnosti
Kasumi-no-ken: Metoda kamufliranja i zatvaranja pokreta mača tako da je putanja udarca drugačija od one koja se čini da je; kasumi znači magla odnosno izmaglica
Ken: Mač
Kiai: Borilački uzvik (korišten za utjecaj na protivnikov um i dobivanje prednosti); biti energičan i komponiran (doslovan prijevod “susresti se s kijem); Kiai predstavlja opći pojam – postoji više vrsta i primjena ovisno o okolnostima i željenom rezultatu
Kote: Podlaktica
Kumitachi: Učenje tehnike sa uparenim mačem unaprijed utvđeno katama i formama
Men: Lice
Mentsuki: Prvi udar pesnicom odnosno napad (s oružjem) prema licu
Munetsuki: Udar pesnicom odnosno napad (s oružjem) prema pleksusu odnosno prsima i trbuhu
Seigan-no-kamae: Položaj mača; Seigan znači “ispred očiju”; u položaju seigan-no-kamae, vrh mača je usmjeren prema gore, prema protivnikovim očima tako da protivnik nije u mogućnosti procijeniti dužinu mača odnosno koliko je daleko vrh samog mača
Shinai: Štap za vježbu napravljen od bambusa
Tachi: Mač (zastarjeli naziv)
Tachidori: Tehnika oduzimanja štapa (opći pojam)
Tachiware: Način “dijeljenja mača”; opisuje udar mačem koji pomakne protivnikov mač i preuzme središnju liniju
Tsuki: Napad ili udar pesnicom
Waki: Slabina ili bok
Wakigamae: Položaj mača; u položaju wakigamae, lijeva je noga prema naprijed, desna prema unatrag, dok je mač pored, usmjeren straga tako da je oštrica mača djelomično ili potpuno sakrivena desnom nogom
Aiki: Znak 合 ai znači “upoznati” ili “biti usklađen sa”; znak 氣 ki predstavlja energiju, opću i iskonsku koja pokreće svu prirodu te je osnova sveobuhvatne sveopće ljudske životne snage; pojam aiki ima dugu povijest te se koristi u raznim umjetnostima, uključuje razne učitelje i samim time predstavlja razne metode, no osnivač je želio da aiki bude ne samo put vještine nego i način življenja, koji je u skladu sa sveopćim Osnivač kaže: “Aiki jest iskonsko kretanje, učeno od bogova, koje odjekuje od sveopće početne razine stvaranja. Priznati i živjeti aiki znači probuditi sveopću jeku i njenu beskonačnu moć. Svemir je naš najveći učitelj; sve što imamo za naučiti možemo pronaći u njemu te mu se uvijek treba vraćati i raditi s njim u skladu. Moramo evoluirati kako i sam svemir neprestano evoluira. Živjeti na ovaj način njegujemo rast i razvitak sveopće razine stvaranja unutar naših tijela.”
Bu: Čitaj: “uzeti” kao “take -musu” (vidi ispod); rijetko kada se koristi zasebno, a u tom slučaju ima značenje “vojska” ili “borilačko”; etimološki vuče korijene od spoja dva simbola – prvi znači “koplje”, drugi “hodati” - “napredovati kopljem”; način na koji je napisan se razvio iz “hodati” u “stati” te time nagovješćuje da je svrha borilačke ili vojne discipline stati na kraj agresiji odnosno zadržati mir
Budō: Doslovni prijevod jest “borilački put”; Budō je učenje borilačke vještine kao načina života, nagovješćujući moralni i duhovni jednako kao i fizički put borilačke discipline Osnivač kaže: “Prikazivanje fizičke snage ili vitlanje opasnim oružjem u namjeri da se naudi drugom ljudskom biću ne predstavlja budō, jednako kao što ni zalaganje za oružje koje dovodi do globalnog uništenja te, posljedično, svijet do propasti. Istinski budō jest način zalaganja za red, za svjetski mir, za štićenje i održavanje rasta i razvitka u prirodnom svijetu.”
Bushidō: Put ratnika (vidi: Budō)
Deai: Trenutak susreta (ljudi ili snaga); koristi se u vježbi kako bi se naglasio prvi trenutak uspostavljanja kontakta (namjerni kontakt prije fizičkog); trenutak istine
Dō: Put ili pravac (čitaj: michi)
Gō-no-sen: Odgovoriti na inicirani napad (vidi: sen-nosen i sen-sen-no-sen)
Ichi-go Ichi-e: “Svaki trenutak, uvijek prvi” Izražaj stvarnosti da svaki trenutak dođe samo jednom te da nema drugih šansi
Kami: Bog; duhovno biće ili srž
Kannagara-no michi: “Put bogova”; arhaični naziv za Shintō
Katsu-hayabi: Pobjeda u trenutku; trenutačna pobjeda
Kotodama: “Duša ili duh riječi”; Kotodama je tradicionalno učenje Shintō-a u kojem se zalaže za iskonsku i duhovnu srž zvuka riječi u japanskom jeziku
Makoto: Kvaliteta integriteta, istinistosti i iskrenosti pojedinca
Mannen Shohō: “Deset tisuća godina, prvi korak”; uvijek vježbaj kao da ti je tek prvi korak (slično konceptu početničkog uma)
Marubashi: “Most napravljen od cjepanica”; (dolazi od 丸 ⽊ maruki – cjepanica, 橋 hashi – most); Metafora Senseija Saotome koja predstavlja trenutak susreta s protivnikom u kojem nema izlaza, te je jedini izlaz proći direktno i kroz protivnikov napad
Masagatsu agatsu, katsuhayabi: “Istinita pobjeda jest pobjeda protiv sebe, pobjeda u trenutku”; fraza se nalazi japanskoj antičkoj kronici – Kojiki, u ime božanstva
“Istinita pobjeda jest pobjeda protiv sebe, pobjeda u trenutku”; fraza se nalazi japanskoj antičkoj kronici – Kojiki, u ime božanstvaMisogi: Obred pročišćenja, prakticiran u Shintō-u
Mushin: “Bez uma”; stanje u kojem je um u oprezu, ali bez tijeka misli
Sen-no-sen: Započeti napad i preuzeti inicijativu (vidi: gono-sen i sen-sen-no-sen)
Sen-sen-no-sen: Odgovoriti na napad i inicijaticu protiv sen no-sen (vidi: See sen-no-sen i go-no-sen)
Senshin: Pročišćavanje uma
Shoshin: Početnički um
Shugyō: Estetsko vježbanje
Takemusu-aiki: “Borilačka spremnost iz aiki-ja" osnivačev opis savršenog stanja borilačke vještine u kojoj pojedinac odgovara spontano i u potpunoj harmoniji s prirodnim redom u svakoj situaciji i u bilo kojim okolnostima; “Aiki istovremeno sadrži i ne sadrži oblik. Aiki je život koji ima svoj oblik, a istovremeno teče s nadolazećim promjenama; izražava se na način da se mjenja. Oblik bez oblika je riječ u pjesmi koja svemir opisuje kao bezgraničan.”
Aiki: Znak 合 ai znači “upoznati” ili “biti usklađen sa”; znak 氣 ki predstavlja energiju, opću i iskonsku koja pokreće svu prirodu te je osnova sveobuhvatne sveopće ljudske životne snage; pojam aiki ima dugu povijest te se koristi u raznim umjetnostima, uključuje razne učitelje i samim time predstavlja razne metode, no osnivač je želio da aiki bude ne samo put vještine nego i način življenja, koji je u skladu sa sveopćim Osnivač kaže: “Aiki jest iskonsko kretanje, učeno od bogova, koje odjekuje od sveopće početne razine stvaranja. Priznati i živjeti aiki znači probuditi sveopću jeku i njenu beskonačnu moć. Svemir je naš najveći učitelj; sve što imamo za naučiti možemo pronaći u njemu te mu se uvijek treba vraćati i raditi s njim u skladu. Moramo evoluirati kako i sam svemir neprestano evoluira. Živjeti na ovaj način njegujemo rast i razvitak sveopće razine stvaranja unutar naših tijela.”
Irimi: Aikido načelo ulaska i kretnje kroz napad
Kuzushi: Način destabilizacije protivnika remećenjem njegova stabilna stava
Ma-ai: Mjesto i vrijeme susreta; “Ma” - mjesto i vrijeme događanja; “ai” - susret
Musubi: Povezanost; fizička, mentalna i duhovna povezanost između nage-a i uke-a
Shisei: Stav
Zanshin: “Održavati um i pažnju” Vježba mentalne budnosti i pripravnosti istodobno prateći tehniku
Bushi: Borac (često se koristi kao sinonim riječi samurai)
Dan: Stupanj ili rank crnog pojasa
Deshi: Učenik ili sljedbenik; posvećeni učenik jednog učitelja
Dōjō-chō: Voditelj dojo-a
Godan: Crni pojas petog stupnja
Gokyū: Peti stupanj
Hachidan: Crni pojas osmog stupnja
Ikkyū: Prvi stupanj, prethodi crnom pojasu (rang kyu počinje brojem šest te raste prema broju jedan)
Kōhai: Učenik junior (pojedinac koji počinje obučavanje poslije tebe)
Kyū: Početni rang ili stupanj (prethodno crnom pojasu)
Kyūdan: Crni pojas devetog stupnja
Mudansha: Vježbenik bez crnoj pojasa
Nage: “Bacač” u partnerskom vježbanju; uloga ovog pojedinca je odgovoriti na napad i izvršiti tehniku
Nanadan (also Shichidan): Crni pojas sedmog stupnja
Nidan: Crni pojas drugog stupnja
Nikyū: Drugi stupanj
Rokkyū: Šesti stupanj
Rokudan: Crni pojas šestog stupnja
Sandan: Crni pojas trećeg stupnja
Sankyū: Treći stupanj
Sempai: Učenik senior (pojedinac koji je započeo vježbanje priije tebe)
Sensei: Učitelj
Shihan: Glavni Učitelj; obično vođa loze određene škole aikida ili pridruženog dojo-a
Shodan: Crni pojas prvog stupnja
Sotodeshi: Privržen i posvećen učenik koji putuje u dojo na vježbe, odnosno ne živi unutar njega (suprotno od “uchideshi”)
Uchideshi: Učenik koji živi unutar dojo-a s glavnim učiteljem te se u potpunosti posvetio učenju vještine
Uke: “Primatelj” u partnerskom vježbanju; uloga ovog pojedinca je zadati napad i primiti tehniku
Yondan: Crni pojas četvrtog stupnja
Yonkyū: Četvrti stupanj
Yūdansha: Vježbenik koji ima crni pojas
Aiki: Znak 合 ai znači “upoznati” ili “biti usklađen sa”; znak 氣 ki predstavlja energiju, opću i iskonsku koja pokreće svu prirodu te je osnova sveobuhvatne sveopće ljudske životne snage; pojam aiki ima dugu povijest te se koristi u raznim umjetnostima, uključuje razne učitelje i samim time predstavlja razne metode, no osnivač je želio da aiki bude ne samo put vještine nego i način življenja, koji je u skladu sa sveopćim Osnivač kaže: “Aiki jest iskonsko kretanje, učeno od bogova, koje odjekuje od sveopće početne razine stvaranja. Priznati i živjeti aiki znači probuditi sveopću jeku i njenu beskonačnu moć. Svemir je naš najveći učitelj; sve što imamo za naučiti možemo pronaći u njemu te mu se uvijek treba vraćati i raditi s njim u skladu. Moramo evoluirati kako i sam svemir neprestano evoluira. Živjeti na ovaj način njegujemo rast i razvitak sveopće razine stvaranja unutar naših tijela.”
Arigatō-gozaimasu: Duboko se zahvaljujem; u svom doslovnom etimološkom značenju, arigatō znači “predobro da bi bilo istinito”; zahvaljujući nekome, kazuje se - “tvoja dobrota, predobra da bude isitnita, je kao čudo”
Ashi: Stopalo ili noga; često označava nogu kao metu za udarac mačem
Ashikubi: Gležanj
Atama: Glava
Atemi: Preventivni udarac, obično zadan od strane nage-a zbog kontrole uke-a ili izazivanja njegove reakcije
Bō: Dug štap
Bokken: Drveni mač za vježbu (bokutō)
Bokutō: Vidi: bokken
Bu: Čitaj: “uzeti” kao “take -musu” (vidi ispod); rijetko kada se koristi zasebno, a u tom slučaju ima značenje “vojska” ili “borilačko”; etimološki vuče korijene od spoja dva simbola – prvi znači “koplje”, drugi “hodati” - “napredovati kopljem”; način na koji je napisan se razvio iz “hodati” u “stati” te time nagovješćuje da je svrha borilačke ili vojne discipline stati na kraj agresiji odnosno zadržati mir
Budō: Doslovni prijevod jest “borilački put”; Budō je učenje borilačke vještine kao načina života, nagovješćujući moralni i duhovni jednako kao i fizički put borilačke discipline Osnivač kaže: “Prikazivanje fizičke snage ili vitlanje opasnim oružjem u namjeri da se naudi drugom ljudskom biću ne predstavlja budō, jednako kao što ni zalaganje za oružje koje dovodi do globalnog uništenja te, posljedično, svijet do propasti. Istinski budō jest način zalaganja za red, za svjetski mir, za štićenje i održavanje rasta i razvitka u prirodnom svijetu.”
Bukiwaza: “Tehnika oružja” Generički naziv za vježbu koja se odvija koristeći oružje
Bushi: Borac (često se koristi kao sinonim riječi samurai)
Bushidō: Put ratnika (vidi: Budō)
Chūdan-no-kamae (chūdan-gamae): Položaj mača; Chūdan znači “središnja razina”; u Chūdan-gamae, vrh mača je usmjeren prema početku grla
Dan: Rang ili stupanj crnoj pojasa
Deai: Položaj mača; Chūdan znači “središnja razina”; u Chūdan-gamae, vrh mača je usmjeren prema početku grla
Deshi: Učenik ili sljedbenik; posvećeni učenik jednog učitelja
Dō: Torzo ili trup; često označava trup kao metu za udarac mačem
Dō: Put ili pravac (čitaj: michi)
Dōgi: Odjeća za vježbu (keikogi)
Dōjō: Mjesto vježbe na kojem se prikazuje put; mjesto jačanja i usavršavanja duha, uma i tijela
Dōjō-chō: Voditelj dojo-a
Funakogi-undō: Misogi vježba odnosno vježba pročišćavanja koja oponaša veslanje; vidi: torifune-no-gyō
Furitama: Misogi vježba odnosno vježba pročišćavanja koja se održava odmah nakon funakogi-undō
Gedan-hassō-no kamae: Položaj mača; Gedan znači “niska razina”; isto kao waki-gamae
Gedan-no-kamae (gedan-gamae): Položaj mača; Gedan znači “niska razina”; vrh mača je usmjeren prema tlu
Go: Pet
Gō-no-sen: Odgovoriti na inicirani napad (vidi: senno-sen i sen-sen-no-sen)
Godan: Crni pojas petog stupnja
Gokyō: “Peto učenje”; peta tehnika u osaewaza učenju i programu
Gokyū: Peti stupanj
Hachi: Osam
Hachidan: Crni pojas osmog stupnja
Hakama: Široke, naborane hlače koje se nose preko odjeće za vježbu (dōgi), crne ili tamno plave
Hanmi: Stav “pola tijela”; osnovni trokutasti stav u aikidu koji izgleda tako da je jedna noga ispred, dok je druga iza no usmjerena blago dijagonalno
Hanmi-handachi: “Pola tjelesno, pola stojeći” Postavka vježbe u kojoj nage sjedi te izvršava tehniku protiv stojećeg uke
Hara: Donji dio trupa ili abdomen; centar tjelesne mase, izvor fizičke snage i daha; formalni naziv – seika-tanden
Henkawaza: Izvanstandardna tehnika
Hiji: Lakat
Hijinage: “Baciti laktom” Dio nagewaza učenja i programa
Hijiosae: “Zakačiti laktom” Dio osaewaza učenja i programa; drugi naziv - rokkyō
Hiza: Koljeno
Hombudōjō: Aikikai predstavnica dojo-a u Tokiju (hombu znači glavno sjedište)
Hyaku: Sto
Ichi: Jedan
Ichi-go Ichi-e: “Svaki trenutak, uvijek prvi” Izražaj stvarnosti da svaki trenutak dođe samo jednom te da nema drugih šansi
Ikkyō: “Prvo učenje” Prva tehnika u osaewaza učenju i programu
Ikkyū: Prvi stupanj, prethodi crnom pojasu (rang kyu počinje brojem šest te raste prema broju jedan)
Irimi: Aikido načelo ulaska i kretnje kroz napad
Iriminage: Bacanje zadano iz irimija; dio nagewaza učenja i programa
Jiyūwaza: Učenje u kojem nage slobodno odgovara uke-u na napad te primjenjuje bilo koju tehniku bez prethodnog dogovora. U jiyūwaza učenju, napad je obično propisan (shōmen-uchi ili yokomen-uchi), protivno randori-ju kod kojeg su napadi nasumični
Jō: Drveni štap (obično dug 127 – 143 cm)
Jōdan-gamae: Položaj mača; Jōdan znači “gornja razina”; u Jōdan gamae, mač je podignut tako da je drška pozicionirana ispred čela dok je vrh mača usmjeren ukoso prema nebu
Jōdan-hassō-no kamae: Položaj mača; Jōdan znači “gornja razina”; Hassō predstavlja osam aspekata, što znači da je mač spreman rezati u osam smjerova; u položaju jōdan hassō, drška je pozicionirana ispred desnog ramena s vrhom usmjerenim direktno iznad glave
Jōdantsuki: Udar gornje razine; može se odnositi na udarac s mačem ili štapom prema glavi odnosno vratu, moguće prvi udar prema licu
Jōdori: Tehnike oduzimanja štapa
Jōnage: Tehnike bacanja izvedene štapom
Jū: Deset
Jūjinage: Jūji predstavlja simbol broja deset koji liči na križ. Jūjinage tehnika izgleda tako da su uke-u ruke prekrižene slično simbolu te je tehnika dio nagewaza učenja i programa
Kaitennage: Kaiten znači okrenuti ili zavrtjeti; tehnika bacanja koja je dio nagewaza učenja i programa
Kamae: Stav pripravnosti
Kami: Bog; duhovno biće ili srž
Kamidana: Polica ili mala površina na kojoj je izložen Shinto oltar; unutar dojo-a, oltar se odnosi na shōmen-a
Kamiza: Počasno sjedište; ako se nalazi unutar dojo-a, kamiza se nalazi odmah ispred shōmen-a
Kannagara-no-michi: “Put bogova”; arhaični naziv za Shintō
Kasumi-no-ken: Metoda kamufliranja i zatvaranja pokreta mača tako da je putanja udarca drugačija od one koja se čini da je; kasumi znači magla odnosno izmaglica
Kata: Rame
Kata: Učenje tehnike kata; učenje koje sadrži održavanje forme
Katador: Hvat za rame
Katageiko: Učenje tehnika kata; učenje koje sadrži održavanje forme
Katatedori: Hvat jednom rukom
Katatedori ryōtemochi: Hvat s obje ruke za ruku nage-a (za zapečće ili podlakticu)
Katsu-hayabi: Pobjeda u trenutku; trenutačna pobjeda
Keiko: Vježba odnosno vještina
Keikogi: Odjeća za vježbu (vidi: dōgi)
Ken: Mač
Kiai: Borilački uzvik (korišten za utjecaj na protivnikov um i dobivanje prednosti); biti energičan i komponiran (doslovan prijevod “susresti se s ki-jem); Kiai predstavlja opći pojam – postoji više vrsta i primjena ovisno o okolnostima i željenom rezultatu
Kihonwaza: “Bazične tehnike” Bazično učenje i program tehnika
Kōhai: Učenik junior (pojedinac koji počinje obučavanje poslije tebe)
Kokyū: Dah; disanje
Kokyū tandenhō: “Način razvitka tandena i hare kroz disanje” Učenje (protivno tehnici) koje se obično održava, u sjedećoj poziciji, na kraju treninga
Kokyūnage: “Bacati dahom” Dio nagewaza učenja i programa; Kokyūnage se prakticira i naprijed (uke je bacan prema naprijed izvodeći kolut naprijed) i unazad (uke pada unazad izvodeći kolut unazad) uzimajući u obzir omote i ura područje nage-a
Kōsador: Hvat prekriženim rukama (npr. uke uhvati nage-a za desno zapešće lijevom rukom)
Koshi: Kuk; kukovi/ Bok; bokovi
Koshinage: “Bacati preko bedra” Koshinage nije jedna, nego set tehnika u kojoj je uke bacan preko bedra nage-a; dio nagewaza učenja i programa
Kote: Podlaktica
Kotegaeshi: Bacanje “Okretanjem podlaktice”; dio nagewaza učenja i programa
Kotodama: “Duša ili duh riječi”; Kotodama je tradicionalno učenje Shintō-a u kojem se zalaže za iskonsku i duhovnu srž zvuka riječi u japanskom jeziku
Kubi: Vrat
Kubijime: Čvrsti stisak protivnikovog vrata
Kumijō: Učenje tehnike sa uparenim štapom (Jo) unaprijed utvrđeno katama i formama
Kumitachi: Učenje tehnike sa uparenim mačem unaprijed utvđeno katama i formama
Kuzushi: Način destabilizacije protivnika remećenjem njegova stabilna stava
Kyū: Devet
Kyū: Početni rang ili stupanj (prethodno crnom pojasu)
Kyūdan: Crni pojas devetog stupnja
Ma-ai: Mjesto i vrijeme susreta; “Ma” - mjesto i vrijeme događanja; “ai” - susret
Mae-ukemi: Pad ili kolut naprijed
Makoto: Kvaliteta integriteta, istinistosti i iskrenosti pojedinca
Man: Deset tisuća
Mannen Shohō: “Deset tisuća godina, prvi korak”; uvijek vježbaj kao da ti je tek prvi korak (slično konceptu početničkog uma)
Marubashi: “Most napravljen od cjepanica”; (dolazi od 丸⽊ maruki – cjepanica, 橋 hashi – most); Metafora Senseija Saotome koja predstavlja trenutak susreta s protivnikom u kojem nema izlaza, te je jedini izlaz proći direktno i kroz protivnikov napad
Masagatsu agatsu, katsuhayabi: “Istinita pobjeda jest pobjeda protiv sebe, pobjeda u trenutku”; fraza se nalazi japanskoj antičkoj kronici – Kojiki, u ime božanstva
Men: Lice
Mentsuki: Prvi udar pesnicom odnosno napad (s oružjem) prema licu
Metsuke: Pogled odnosno izraz pogleda; tokom vježbe, oči uvijek moraju biti pripravne i opažajuće; spremnost i budnost protivnika se uvijek može odmjeriti izrazom njegovih očiju
Misogi: Obred pročišćenja, prakticiran u Shintō-u
Mudansha: Vježbenik bez ranga crnog pojasa
Mune: Prsa
Munedori: Hvat za prsa (uke primi nage-a za dōgi)
Munetsuki: Udar pesnicom odnosno napad (s oružjem) prema pleksusu odnosno prsima i trbuhu
Mushin: “Bez uma”; stanje u kojem je um u oprezu, ali bez tijeka misli
Musubi: Povezanost; fizička, mentalna i duhovna povezanost između nage-a i uke-a
Nage: “Bacač” u partnerskom vježbanju; uloga ovog pojedinca je odgovoriti na napad i izvršiti tehniku
Nagewaza: “Tehnika bacanja” Pojam za svaku tehniku u kojoj je uke bacan, suprotno osaewazi u kojoj je uke “prikovan”
Nanadan (also Shichidan): Crni pojas sedmog stupnja
Ni: Dva
Nidan: Crni pojas drugog stupnja
Nikyō: “Drugo učenje”; druga tehnika osaewaza učenja i programa
Nikyū: Drugi stupanj
O-Sensei: Učitelj i osnivač aikida kojem je namjenjena ta časna titula
Obi: Remen ili pojas koji se veže preko odjeće za vježbu (dōgi)
Oku: Sto milijuna
Omote: Prednja strana; omote-waza su tehnike kojima se napada s protivnikove prednje strane
Omotewaza: Tehnika izvedena s prednje strane (protivno urawazi); obično uključuje ulazak u prednji prostor uke-a; Urawaza je kružna tehnika, dok je omotewaza linijska
Onegaishimasu: Molim; izgovoreno na početku vježbanja; znači - “molim nauči me”, a izgovara se partneru; još znači “molim treniraj sa mnom”
Osaewaza: “Tehnika prikovati” Pojam za tehnike u kojima je uke učinjen nepokretnim jer je prikovan; suprotno nagewazi u kojoj je bačen
Ōyōwaza: “Primijenjene tehnike” Primjena tehnika (i njenih preinaka) u određenim okolnostima i određenim napadima
Randor: Ran” znači buntovno ili neuredno; “tori” znači napad. U učenju randori, uke može koristiti bilo koju tehniku napada (suprotno učenju jiyūwaza u kojem je tehnika napada već utvrđena) te nage odgovarajuće reagira. Randori se obično prakticira s više protivnika.
Rei: Naklon
Rokkyō: “Šesto učenje”; dio osaewaza učenja i programa; još se naziva hijiosae
Rokkyū: Šesti stupanj
Roku: Šest
Rokudan: Crni pojas šestog stupnja
Ryōkatadori: Hvat za oba ramena
Ryōtedori: Ryōtedori
San: Tri
Sandan: Crni pojas trećeg stupnja
Sankyō: “Treće učenje”; treća tehnika u osaewaza učenju i programu
Sankyū: Treći stupanj
Seigan-no-kamae: Položaj mača; Seigan znači “ispred očiju”; u položaju seigan-no-kamae, vrh mača je usmjeren prema gore, prema protivnikovim očima tako da protivnik nije u mogućnosti procijeniti dužinu mača odnosno koliko je daleko vrh samog mača
Seika-tanden: Donji dio trupa ili abdomen; centar tjelesne mase, izvor fizičke snage i daha; vidi: hara
Seiza: Sjedeća poza; noge prekrižene dok je stražnjica oslonjena na pete; obično u seizi, lijevi je nožni palac smješten na desnom
Sempai: Učenik senior (pojedinac koji je započeo vježbanje priije tebe)
Sen: Tisuću
Sen-no-sen: Započeti napad i preuzeti inicijativu (vidi: go-no-sen i sen-sen-no-sen)
Sen-sen-no-sen: Odgovoriti na napad i inicijaticu protiv sen no-sen (vidi: See sen-no-sen i gono-sen)
Sensei: Učitelj
Senshin: Pročišćavanje uma
Sente: Prvi potez; preuzeti inicijativu
Shi: Četiri
Shichi: Sedam
Shihan: Glavni Učitelj; obično vođa loze određene škole aikida ili pridruženog dojo-a
Shihōnage: “Bacanje u četiri smjera”; dio nagewaza učenjani programa
Shikkō: Kretanje (naprijed, unatrag, okret, pod kosim kutovima) na koljenima u klečećem položaju
Shinai: Štap za vježbu napravljen od bambusa
Shisei: Stav
Shizentai: Prirodni stav (protivno predodređenom stavu tipa hanmi)
Shodan: Crni pojas prvog stupnja
Shōmen: Naznačeno prednje mjesto dojo-a; obično je izvješena fotografija OSenseija; još se naziva kamidana
Shōmen-uchi: Okomit udar otvorenih ruku prema čelu
Shoshin: Početnički um
Shugyō: Estetsko vježbanje
Sode: Rukav
Sodedori: Hvat za rukav
Sotodeshi: Privržen i posvećen učenik koji putuje u dojo na vježbe, odnosno ne živi unutar njega (suprotno od “uchideshi”)
Sotomawari: Okret prema van (okret dalje od protivnikova napada)
Sumiotoshi: “Bacanje u kut”; dio nagewaza učenja i programa
Suwariwaza: “Tehnika sjedenja” Pojam za waza napad izvršen iz sjedećeg položaja protiv protivnika koji je također u sjedećem položaju (suprotno hanmihandachi u kojem nage sjedi no uke stoji)
Tachi: Mač (zastarjeli naziv)
Tachidori: Tehnika oduzimanja štapa (opći pojam)
Tachiware: Način “dijeljenja mača”; opisuje udar mačem koji pomakne protivnikov mač i preuzme središnju liniju
Tai-no-henkō: Naziv smišljen od strane osnivača; vježba osnovnog ulaska i okreta osmišljenog za obranu od hvata jednom rukom za zapešće
Taijutsu: “Tjelesna umjetnost”; trening praznih ruku (suprotno bukiwazi)
Takemusu-aiki: “Borilačka spremnost iz aiki-ja" osnivačev opis savršenog stanja borilačke vještine u kojoj pojedinac odgovara spontano i u potpunoj harmoniji s prirodnim redom u svakoj situaciji i u bilo kojim okolnostima; “Aiki istovremeno sadrži i ne sadrži oblik. Aiki je život koji ima svoj oblik, a istovremeno teče s nadolazećim promjenama; izražava se na način da se mjenja. Oblik bez oblika je riječ u pjesmi koja svemir opisuje kao bezgraničan.”
Tanden: Vidi: seika-tanden ili hara
Tantō: Bodež ili nož (napravljen od drveta)
Tantōdori: Tehnika oduzimanja noža (opći pojam)
Te: Ruka
Tegatana: Oštra ruka (otvoren dlan, produženi prsti – napad shōmen-uchi, yokomen-uchi)
Tekubi: Zapešće
Tenchinage: “Tehnika bacanja raj i zemlja” Dio nagewaza učenja i programa
Tenkan: Okret; u aikido vještini, tenkan također znači okret osmišljen za obranu od hvata jednom rukom za zapešće (tai-no-henkō)
Torifune-no-gyō: Vidi: funakogi-undō; izvorno vjerski, temelji se na Shinto vježbi pročišćavanja; uveden u aikido od strane osnivača
Tsuki: Napad ili udar pesnicom
Uchideshi: Učenik koji živi unutar dojo-a s glavnim učiteljem te se u potpunosti posvetio učenju vještine
Uchimawari: Okret prema unutra (okret prema protivniku koristeći atemi); uchimawari ulazak povede unutar i ispod protivnikove napadačke ruke
Ude: Ruka
Uke: “Primatelj” u partnerskom vježbanju; uloga te osobe je izvršenje napada i primanje tehnike obrane
Ukemi: Pad, kolut ili pokornost; Ukemi doslovno znači primatelj ili tijelo primatelja (izvan borilačkih vještina, ukemi također znači pasivno ili pasivnost)
Ura: Iza (suprotno od ispred); Ura-waza su tehnike izvedene ulaskom u protivnikovu slijepu točku ili straga
Urawaza: Tehnika stražnje strane (suprotno od omotewaze); uključuje ulazak u prostor uke-a s njegove slijepe točke ili odozada; omotewaza je linijska, dok je urawaza kružna tehnika
Ushiro: Stražnja strana, straga
Ushiro-ukemi: Pad ili kolut unatrag; pokorenje
Ushirodor: Opći naziv za hvat odozada
Waki: Slabina ili bok
Wakigamae: Položaj mača; u položaju wakigamae, lijeva je noga prema naprijed, desna prema unatrag, dok je mač pored, usmjeren straga tako da je oštrica mača djelomično ili potpuno sakrivena desnom nogom
Waza: “Tehnika” Bilo koja od oblikovnih metoda ili obuzdanja uke-a u aikidu
Yokomen-uchi: Dijagonalni udarac otvorenih ruku prema slijepoočnici, obrazu ili strani vrata
Yondan: Crni pojas četvrtog stupnja
Yonkyō: “Četvrto učenje” Četrvrta tehnika u osaewaza učenju i programu
Yonkyū: Četvrti stupanj
Yubi: Prst
Yūdansha: Vježbenik koji posjeduje rang crnog pojasa
Zanshin: “Održavati um i pažnju” Vježba mentalne budnosti i pripravnosti istodobno prateći tehniku
© 2006-2024 www.aikidojo.hrPolitika privatnosti Politika kolačića